در این مقاله سعی داریم درباره موضوع ورزش با پروتز بالای زانو همراه شما باشیم. طبیعی است که وجود پروتز ها محدودیت هایی را برای بدن ایجاد می کنند، اما فراموش نکنید که هیچ گاه مانع به حساب نمی آیند. انسان اشرف مخلوقات است و اگر اراده کند توانایی های فوق پیشرفته ای دارد.

از بارزترین توانمندی های انسان انعطاف و وفق پذیری با شرایط گوناگون است. بله درست متوجه شدید ورزش با وجود پروتزهایی که در بدن به کار گذاشته شده اند نیز امکان پذیر است. آیا شما جزو افرادی هستید که به دلیل وجود پروتز در زانوی خود احساس محدودیت می کنید؟ اگرچه محدودیت در ورزش با پروتز بالای زانو وجود دارد، اما همه چیز به انگیزه و اشتیاق شما بازمی گردد.

آیا شما جزو افراد علاقه مند به ورزش هستید یا ورزش بخش جدانشدنی از زندگی شما محسوب می شود؟ خب دیگر نگران چه هستید؟ به شما تبریک می گوییم شما یک فرد آگاه با پشتکار قوی هستید. اگر به دنبال بررسی روش های ورزش به کمک پروتز بالای زانو و رهایی از نگرانی ها هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

ورزش با پروتز بالای زانو امکان پذیر است؟

تمرینات ورزش با پروتز بالای زانو

در این قسمت از مقاله می خواهیم به بررسی تمرینات ورزشی مناسب با پروتز بالای زانو بپردازیم. دقت کنید که شرط اول برای انجام این تمرینات، بالا بردن آمادگی جسمانی و افزایش سطح سلامت عمومی است. منظور از سلامت عمومی تقویت ماهیچه های معده و کمر است. تعجب نکنید این دو قسمت از بخش های اساسی برای تامین نیروی لازم اندام تحتانی و ورزش با پروتز بالای زانو به حساب می آیند.

در حالت نشسته خود را به بالا بکشید

در این تمرین روی یک صندلی دسته دار بنشینید و دست های خود را بر دو دسته صندلی قرار دهید. از توان بازوهای خود کمک بگیرید و نشیمنگاه خود را از صندلی جدا کنید. چند ثانیه در این حالت بمانید و دوباره به حالت قبل برگردید. اندکی بعد مجددا این تمرین را تکرار کنید.

اگر می خواهید درصد سختی این ورزش با پروتز بالای زانو را افزایش دهید، زمانی که باسنتان از صندلی جدا می شود یکی از پاهای خود را بالاتر از پای دیگر ببرید. این عمل را با پای دیگر نیز تکرار کنید.

اجرای جزئی حرکت اسکوات

اسکوات از جمله تمرینات ورزش با پروتز بالای زانو به شمار می آید و حرکتی است که عضلات چهار سر ران را به خوبی تقویت می کند. برای انجام این حرکت شما باید در وسط دو جسم بایستید. بدین صورت که قادر باشید از دسته های آن برای بالا کشیدن خود در حالت ایستاده استفاده کنید.

پیشنهاد ما برای افراد مشتاق تمرینات ورزشی با پروتز بالای زانو این است که در وسط دو مبل با فاصله از هم بایستند. در این صورت شما با قرار دادن دست های خود بر مبل ها و استفاده از قدرت دست های خود قادر هستید اندامتان را به سمت بالا بکشید.

بهتر است در دفعات بعدی برای افزایش تاثیر تمرین وزنه ای روی پاهای خود قرار دهید.

اسکوات دیواری

این تمرین پیشرفته تر از تمرین قبل است. نحوه اجرای آن به این شکل است: ابتدا کمر خود را به دیوار تکیه دهید. سپس به آرامی خود را به سمت پایین حرکت دهید تا زمانیکه زانوهایتان خم شود؛ مراقب باشید که به پروتزهایتان فشار زیادی وارد نشود.

در ادامه اگر احساس می کنید که از آمادگی لازم برای تمرینات سخت تر برخوردار هستید، بهتر است این تمرین را با یک پا انجام دهید. به طوریکه فشار ناشی از حرکت بدنتان به سمت پایین روی یکی از پاهایتان قرار بگیرد. درضمن توجه داشته باشید که از پای سالم خود برای این تمرین استفاده کنید.

اسکوات دیواری تمرین به خصوصی برای ورزش با پروتز بالای زانو به حساب می آید.

ایجاد شیب لگن

به پشت بخوابید و زانوهای خود را در حالت ۹۰ درجه قرار دهید. به آرامی باسن خود را از زمین جدا کنید. دست های خود را روی  قسمت بالایی زانوهای خود قرار دهید. توجه داشته باشید که ران پاها نباید حرکت کنند. چند ثانیه این حالت را حفظ کنید و دوباره به حالت قبل برگردید.

در طول تمرین به طور منظم نفس بکشید. در ادامه برای دشواری تمرین اجرایی بهتر است سرتان را نیز همزمان با باسن خود بلند کنید.

تمرینات تعادلی

این دسته از تمرین ها پایه ثابت در همه ورزش ها محسوب می شوند و در ورزش با پروتز بالای زانو نیز کاربرد فراوانی دارند. این تمرینات در ابتدا برای شما دشوار خواهند بود نگران نباشید و ناامید نشوید. با حوصله و به آرامی تمرینات تعادلی را تکرار کنید که مهارت لازم برای اجرای آنها را بدست آورید. اما این تمرینات به چه صورت انجام می شوند؟

برای انجام این تمرینات به صورت فرضی یک خط باریک را در نظر بگیرید و سعی کنید با حفظ تعادل روی آن حرکت کنید. روش دیگر بدین صورت است که در حالت ایستاده یک پای خود را از زمین بلند کنید و تنها روی یک پا بایستید. چند ثانیه این حالت را حفظ کنید و دوباره تمرین را با پای دیگر انجام دهید.

ورزش با پروتز بالای زانو امکان پذیر است؟

تمرین چهار دست و پا

این تمرین در عین راحتی بسیار مفید و سودمند است. برای انجام این تمرین ابتدا در حالت چهار دست و پا قرار بگیرید. دست راست خود را به سمت جلو بکشید در عین حال پای چپ خود را از زمین جدا کنید و به سمت عقب بکشید.

چند ثانیه در این حالت بمانید. تنفس منظم فراموش نشود. مجددا به حالت قبل برگردید و تمرین را برای دست و پای مخالف تکرار کنید.

ضربه به توپ

این تمرین برای ورزش با پروتز بالای زانو بسیار ساده است و به افزایش تعادل کمک می کند. طریقه اجرای این تمرین به این شکل است که شما یک توپ کوچک و سبک را بین دوپای خود حرکت دهید و با پا به آن ضربه بزنید . همچنین این امکان را دارید که این تمرین را با یک شخص دیگر نیز انجام دهید.

ایستادن روی سطح ناهموار

ایستادن روی سطح ناهموار یک تمرین عالی برای حفظ تعادل محسوب می شود. این تمرین برای افرادی که به دنبال روش های ورزش با پروتز بالای زانو می گردنند بسیار مناسب است. در این روش شما باید یک بالش روی زمین قرار دهید و روی آن بایستید. در مراحل بعدی ممکن است مایل باشید ارتفاع جسمی که روی آن قرار می گیرید را بیشتر کنید.

ورزش با پروتز بالای زانو امکان پذیر است؟

پرتاب توپ

در این تمرین از شخصی بخواهید که با شما همراه شود. بدین صورت که او توپی را به سمت شما پرتاب کند و شما توپ را بگیرید. بهتر است در حالت ایستاده این تمرین را انجام دهید. این تمرین باعث افزایش حفظ تعادل و چابکی می شود.

حرکت دوچرخه زدن درجا

در این تمرین به پشت دراز بکشید سپس به آرامی هر دو پای خود را بالا ببرید و در هوا دوچرخه بزنید. این تمرین تاثیر مطلوبی در تقویت عضلات ران و شکم دارد.

سخن آخر

ما در مقاله ورزش با پروتز بالای زانو به شما ثابت کردیم که هیچ کاری غیرممکن نیست؛ حتی انجام حرکات ورزشی با پروتز بالای زانو!

مشاهده کردید که با تمرینات ساده و قابل اجرا چه تاثیری در نواحی مختلف بدن خود خواهید گذاشت. فراموش نکنید ورزش جزو واجبات زندگی است و بهتر است به صورت روزانه هرچند کوتاه این امر مهم در دستور کار قرار گیرد.

از شما عزیزان خواهشمندیم که تمامی حرکاتی را که در مقاله ورزش با پروتز بالای زانو آموزش دادیم به درستی انجام دهید. بدین ترتیب با اجرای حرکات نادرست سلامت خود را به خطر نخواهید انداخت.

ورزش با پروتز بالای زانو امکان پذیر است؟

Source: www.amputee-coalition.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.