تمیز کردن پروتز زیر زانو یکی از مهمترین دغدغه های افرادی است که دچار قطع عضو شده اند. امروزه به دلیل وجود پروتز های متفاوت، افرادی که از قطع عضو رنج می برند به راحتی قادر خواهند بود تا از طریق پروتزها به زندگی روزمره و عادی خود ادامه دهند.

از آنجایی که پروتز زیر زانو یکی از پرکاربردترین پروتزها نامیده می شود، بنابراین رسیدگی به بهداشت و تمیز کردن آن از جمله کارهایی است که افراد دارای قطع عضو باید در طول روز آن را انجام دهند. این پروتز ها از آستر های مصنوعی، جوراب های پلاستیکی و سوکت تشکیل شده اند که هر کدام از آنها باکتری و آلودگی را به خود جذب می کند و در صورت رعایت نکردن بهداشت، انواع متفاوتی از بیماری‌ های پوستی را به وجود خواهد آورد.

به همین دلیل قصد داریم در این مقاله نحوه تمیز کردن پروتز زیر زانو را به شما آموزش دهیم تا بدون نگرانی از ایجاد هیچ گونه مشکلی در پوست خود، از آنها استفاده کنید.

نحوه شستشو و تمیز کردن پروتز زیر زانو چگونه است؟

نکات مهم در تمیز کردن پروتز زیر زانو

آستر های مصنوعی موجود در پروتزهای زیر زانو مهمترین قسمت از این تجهیزات عنوان می شوند که با پوست پا تماس مستقیم دارند و تمیز کردن آنها باید جزئی از برنامه بهداشتی روزانه شما باشد. از این طریق پوست سلامت خود را حفظ خواهد کرد و کلیه باکتری ها و آلودگی های سطح پروتز زدوده خواهد شد. در ادامه روش های تمیز کردن پروتز زیر زانو را شرح خواهیم داد.

صابون، پاک کننده ‌ای در دسترس

امروزه به دلیل وجود شوینده ‌های متفاوت در بازار، شاید انتخاب بهترین نوع از این مواد برای شما کمی مشکل باشد. پاک کننده های مصنوعی باید به گونه ای انتخاب شوند که با پروتزهای زیر زانو و مواد موجود در آنها هماهنگی داشته باشد.

برخی از پاک کننده ها مانند صابون با مواد موجود در پروتزها که شامل: ژل، یورتان و سیلیکون می شوند، هماهنگی دارند. با این حال جهت کسب اطلاعات دقیق در مورد نوع شوینده، باید با پزشک خود در این باره مشورت های لازم را انجام دهید. در این صورت با اطمینان کامل از پاک کننده جهت تمیز کردن پروتز، آستر آن و پوست خود استفاده کنید.

صابون به دلیل داشتن مواد شیمیایی سازگار با پوست، خطری را برای شما ایجاد نخواهد کرد. با این حال قبل از استفاده از هر صابونی، آن را روی قسمتی از پوست خود تست کنید. با یک بار استفاده از صابون، مناسب بودن آن برای پوست و آستر مشخص می شود. بنابراین سعی کنید همواره از صابون های ‌ضد میکروبی با ترکیبات ملایم استفاده کنید تا در زمان تمیز کردن پروتز زیر زانو، آسیبی به آستر پروتز وارد نشود. همچنین واکنش‌ های آلرژیک را نیز برای شما به همراه نیاورد.

نحوه شستشو و تمیز کردن پروتز زیر زانو چگونه است؟

شستشو و تمیز کردن پروتز زیر زانو

جهت شستشوی آستر زیر زانو باید ابتدا آن را از اندام باقی مانده خود جدا کنید.‌ سپس با استفاده از آب گرم، کلیه آلودگی هایی که ممکن است در داخل آن جمع شده باشد را به آرامی بشویید. برای این کار استفاده از صابون مایع در حد ۲ الی ۳ قطره کافی است تا تمامی آلودگی ها و میکروب ها از سطح آستر پاک شود.

جهت شستشوی قسمت بیرونی آستر نیز صابون مایع گزینه مناسبی است. برای این کار به آرامی صابون مایع را روی آستر مالش دهید و در انتها آن را با آب گرم خوب بشویید تا بقایای صابون به کلی از بین رود.

تمیز کردن پروتز زیر زانو به دلیل قسمت های متفاوتی که دارد، باید با دقت بالایی صورت گیرد تا هیچ گونه آسیبی به آن در زمان شستشو وارد نشود. بعد از شستشوی آستر پروتز قسمت ژل یا سیلیکون آن را با استفاده از یک حوله بدون پرز خشک کنید.

برای این کار از قفسه مخصوص خشک کردن آستر نیز استفاده می شود. نکته ای که باید در هنگام خشک کردن آسترها به آن توجه کنید، این است که هرگز آنها را در معرض هوای بیرون قرار ندهید. زیرا این کار سبب خشک شدن سریع ژل و مواد سیلیکون می‌شود و ترک برداشتن آنها را در پی خواهد داشت. از این رو میکروب ها سریع تر در این ترک ها خود را جای می‌دهند.

قبل از استفاده مجدد آسترها، باید از خشک شدن داخل و خارج آنها مطمئن شوید. این کار ممکن است به چند ساعت زمان نیاز داشته باشد. بنابراین اگر احتیاج به استفاده سریع از آنها دارید، آستر یدکی گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

نحوه شستشو و تمیز کردن پروتز زیر زانو چگونه است؟

توصیه هایی جهت تمیز کردن پروتز زیر زانو به صورت هفتگی

انجام توصیه های زیر به شما کمک می کند تا از آستر پروتز خود در زمان شستشو محافظت کنید تا دچار هیچ گونه آسیبی نشوند.

استفاده از روغن کودک

یکی از موادی که بعد از شستشوی آستر از خشک شدن آن جلوگیری می کند، روغن کودک نام دارد. ۲ الی ۳ قطره از این روغن را در آستر مرطوب پروتز زیر زانو قرار دهید تا رطوبت آن را حفظ کند. بعد از آن آستر را خشک کنید. این امر سبب می شود تا مواد آستر که شامل ژل و سیلیکون است رطوبت خود را از دست ندهد و دچار ترک خوردگی و پارگی نشود. با این حال ممکن است مواد همه آستر ها یکسان نباشد. از این رو مشورت با سازنده این تجهیزات جهت تمیز کردن پروتز زیر زانو کمک بسیاری به شما خواهد کرد.

مالش الکل جهت ضد عفونی آستر

ضدعفونی کردن یکی دیگر از عواملی است که به جلوگیری از جمع شدن باکتری ها در آن منجر می شود. استفاده از الکل به صورت یکبار در هفته سبب می‌شود تا داخل آستر ضدعفونی شده و کلیه میکروب های داخل آن از بین برود.

الکل به صورت اسپری یا مالشی استفاده می شود و باید چند دقیقه روی آستر بماند. سپس با آب گرم شسته شود تا باقیمانده الکل از بین برود. زیرا ماندگاری الکل روی آستر، سبب کوتاه شدن عمر و خشک شدن آن خواهد شد. الکل به از بین رفتن بوی باکتری هایی که در داخل آستر وجود دارد نیز کمک بسیاری می‌کند. بنابراین تمیز کردن پروتز زیر زانو با این ماده توصیه می‌شود.

نحوه شستشو و تمیز کردن پروتز زیر زانو چگونه است؟

اجتناب از تمیز کردن پروتز زیر زانو با برخی مواد

هر ماده معطر، مانند: صابون ها، لوسیون ها و مواد شیمیایی دیگری که ترکیبات سختی دارند؛ جهت شستشو و تمیز کردن آسترها نباید استفاده شوند.

کرم های معطر و روغن هایی که دارای اسانس هستند، جهت خوشبو کردن پروتزهای زیر زانو مناسب نیستند. زیر اسانس موجود در این مواد سبب ایجاد واکنش با آستر می شود و این امر خرابی سریع تر پروتز را در پی خواهد داشت.

ضد عفونی کننده های دست و سایر موادی که دارای الکل هستند، بهتر است جهت تمیز کردن پروتزهای زیر زانو به کار نروند. زیرا این مواد به مرور زمان خشکی و پارگی آستر را ایجاد خواهند کرد. برای این منظور سعی کنید شستشوی منظم آستر را با استفاده از مواد ملایم نظیر صابون مایع انجام دهید.

داشتن برنامه منظم جهت شستشوی مداوم آسترهای مصنوعی به جلوگیری از مشکلات پوستی، ایجاد عفونت و آلودگی عضو قطع شده کمک بسیاری خواهد کرد. همچنین از ایجاد بو در آستر نیز جلوگیری می کند.

در نتیجه…

تمیز کردن پروتز زیر زانو از جمله اقداماتی است که افراد باید به صورت روزانه یا هفتگی آن را انجام دهند. آستر موجود در پروتز ها محل مناسبی جهت نفوذ میکروب ها و باکتری ها است. از این رو شستشوی آنها با نرم کننده ها و مواد صابونی ملایم به از بین رفتن آلودگی ها کمک بسیاری خواهد کرد. در این مقاله سعی کردیم تا در مورد نحوه شستشوی پروتز ها و مواد مناسب جهت انجام این کار اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم.

نحوه شستشو و تمیز کردن پروتز زیر زانو چگونه است؟

 Source: www.amputeecoalitiontoronto.ca

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.